Är du privatperson och behöver IT support? Behöver man det kan man ofta lösa problemet på distans. Med det kommer flera fördelar. Du behöver till exempel inte vara hemma en viss tid för att vänta på teknikern, samtidigt som det ofta blir billigare och också går snabbare. Givetvis är det inte alla problem som kan lösas på distans – många hårdvaruproblem hör dit till exempel – men många problem behöver faktiskt inte teknikern vara på plats för att felsöka och lösa.
Det går snabbt
Det är enklare att med kort varsel boka in en tid för fjärrstyrning och telefonsamtal, än att boka in ett fysiskt möte med en tekniker. I princip alla företag som erbjuder IT support för privatpersoner erbjuder fjärrstyrning som tjänst. Det är inte bara företagen som föredrar detta, utan också många kunder. Det går snabbt, är enkelt och blir ofta billigare än om ett fysiskt möte skulle behöva ske.
Det kan bli billigare
I och med att det går snabbare, kan det också bli billigare. Du som bor avlägset behöver inte betala någon resekostnad, till exempel. Tiden som faktureras blir helt enkelt något kortare. Dock finns det en hake för privatpersoner – för att RUT-avdraget ska gälla behöver arbetet ske i hemmet. Så beroende på hur lång tid det tar, behöver arbetet faktiskt inte bli särskilt mycket billigare alla gånger. Dock gäller inte den här haken för dig som driver bolag, eller om arbetet ska utföras åt en förening, i och med att rut-avdraget endast kan nyttjas av privatpersoner.
Större valmöjligheter av aktör
Om du enbart behöver hjälp över telefon och med hjälp av fjärrstyrning, kan du välja nästan vilket bolag som helst i landet, som utför IT support åt privatpersoner (i princip alla erbjuder både hembesök och support på distans). Det här gör att du har ett bredare underlag när du ska jämföra priser och tjänsteutbud. Särskilt förmånligt är detta om man bor i en liten och avlägsen stad, där man kanske bara har ett fåtal aktörer som kan göra hembesök (utan dryga resekostnader). Med fjärrstyrning får du hela landets utbud – oavsett var du bor.