Hotelltrend att ta betalt för service

En trend som idag är tydlig inom hotellbranschen är att budgethotellen allt mer börjar ta extra betalt för service som hos väldigt många andra hotell är gratis. Genom detta kan de ha mycket låga priser på hotellrummen vilket kan locka gästerna att boka ett rum hos just detta hotell. Men som gäst gäller det att vara uppmärksam på vad som ingår och vad som inte ingår i priset. Risken är annars att det mycket billiga hotellet inte alls blir så billigt som man hade förväntat sig.

Denna trend växte först fram i USA och har sedan sakta fått fäste i Europa. Det kan liknas med RyanAir som är ett känt lågprisflygbolag. Biljetterna är väldigt billiga men samtidigt finns en mängd tillval som man kan göra för att göra flygresan något bekvämare. Men då kostar det också. Samma idé har dessa lågprishotell.

Ett exempel kan nämnas från Tune Hotels som har hotellkomplex både i Asien och i Storbritannien. De har valt att ta betalt om gästen vill ha handduk och tvål på rummet. Kostnaden är ca 20kr. Det är knappast lönsamt att få in dessa extra kronor per bokning men det handlar även om att minimera arbetsuppgifterna för de anställda. Ju färre som vill ha handduk och tvål desto mindre tvätt blir det att hantera. Detta hotell tar även betalt för städning – något som än så länge bara är vanligt på campingar i Sverige. Kostnaden för städning är 80kr.

Ett annat tillägg som kan tillkomma är ”turistskatt”. Hos vissa hotell i Italiens huvudstad Rom tillkommer nämligen denna skatt. Man förväntas då betala 2 euro till hotellet. Detta då i kontanter. Att turistskatt måste betalas finns även hos hotell i andra delar av världen.

Värst är kanske Easyhotell som ligger i Berlin. Den som på ett enkelt sätt vill byta kanal på TV:n behöver hyra en fjärrkontroll, vilket kostar 50kr.

Hotelltrend att ta betalt för extra service